Aanvaring... - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Roel en Jacqueline - WaarBenJij.nu Aanvaring... - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Roel en Jacqueline - WaarBenJij.nu

Aanvaring...

Door: Roel en Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Roel en Jacqueline

26 April 2012 | Gambia, Banjul

De afgelopen nacht schrokken we hevig van een Gambiaanse vissersboot die in volle vaart tegen ons schip knalde. Hij sleepte ook nog twee andere vissersboten, allemaal houten "piroques" van een meter of vijftien lang. Geen van hen voerde enige verlichting en van de ongeveer dertig boten die hier geankerd liggen zijn wij de enige die een ankerlicht voeren. De vissersboten voeren na de aanvaring met hoge snelheid weg in het pikkedonker. Ze dragen geen kentekens en we konden geen scheepsnamen ontdekken. Onze boot is op twee plaatsen gedeukt, het berghout is over een lengte van twee meter vernield en één van de stalen steunkettingen van onze lange boegspriet is afgebroken.
Vanmorgen meldde de eigenaar van de slepende boot zich bij ons, hij is natuurlijk niet verzekerd en kan absoluut de kosten voor reparatie niet betalen, het zijn gewoon arme vissertjes. Bovendien is reparatie hier niet mogelijk, er zijn geen werven en er is geen kennis of materiaal aanwezig. We zullen dus zelf aan de slag moeten om de boot weer zeilklaar te krijgen maar de boot wordt er niet beter op!
We hebben contact gelegd met het Nederlandse consulaat hier en we zullen onze verzekering op de hoogte brengen. Door het consulaat zijn we uitgenodigd om a.s. maandag op staatskosten de Koninginnedag te komen vieren.
Soms krijgen we wel ietsje teveel "avontuur" in de schoot geworpen. We blijven hopen dat "alles nu eenmaal een reden heeft".
Morgen maar eens aan de slag....
Roel & Jacqueline.

• 26 April 2012 - 21:44

Japc:

wat je zegt, iets teveel avontuur!!!!! maar weer afwachten hoe roeltje het er vanaf gaat brengen. toch leuk dat je a.s. maandag de koninginnen dag gewoon kan vieren terwijl wij hier met een gevallen kabinet zitten....laatste werkdag gehad, sleurhut opgehaald, vrouw maar drie dagen vrij, toch maar een week weg met de meivacantie. Wordt iets minder dan 100% regen, dus wat kan er mis gaan!!!! kramperen...

• 27 April 2012 - 04:43

Ron:

He jullie!
    Aai, dat is toch wel een lelijke tegenvaller denk ik.
    Net niet waar je op zit te wachten en hopelijk een oplossing te vinden een en ander gerepareerd te krijgen.

• 27 April 2012 - 07:35

Inga:

hopelijk komt het allemaal goed
    groetjes