Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Roel en Jacqueline - WaarBenJij.nu Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Roel en Jacqueline - WaarBenJij.nu

Gambia

Door: Roel en Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Roel en Jacqueline

19 April 2012 | Gambia, Banjul

...na bijna twee maanden beginnen we een beetje onze weg te kennen in "The Gambia". We hebben veel contact met de Gambianen en hebben het uitstekend naar ons zin hier. We gaan iedere dag een biertje drinken op de compound en boodschapjes doen in Westfield. Groentes kopen we bij een man uit Togo die een kraampje heeft bij "Traffic Lights". De taxi kost 7 dalasi, ongeveer 16 cent. Voor een (afrikaanse) warme maaltijd met rijst, groente en vis moet je al snel 25 dalasis (65 cent) uit de knip trekken. We gaan elke dag twee keer met de honden wandelen en worden daarbij begeleid door de kinderen hier. Ze lopen voortdurend te roepen:"Raki kom! James kom!"

De wind is nog constant uit het noorden, goed om naar Mali of Guinee-Bissau te zeilen, maar we willen naar de Kaapverden. Gewoon afwachten, dus. Ondertussen loopt de boot wel achterstallig onderhoid op: anodes, aangroei en verfwerk.

Over dit arme deel van de wereld valt heel veel te schrijven. Er is geen werk, een maandloon van ongeveer 50 euro is al heel wat en de mensen hebben meestal geen toekomstvisie, deze dag doorkomen is al een opgave. Ook zijn de mensen erg gewend aan hulp van buitenaf. De zakenlui hier komen veelal uit andere landen zoals Libanon en Senegal. Zonder geld valt er ook niets te ondernemen!

We denken vaak terug aan het leven in Nederland waar je, zelfs zonder te werken, altijd nog een inkomen hebt waarmee je hier tot de rijken behoort. Vandaag hebben we een blikje corned beef weggegeven aan een gezinnetje. De kinderen straalden bij zoveel heerlijke luxe! We houden jullie op de hoogte. En als je toch online bent, kijk dan eens op "Gambia" in Wikipedia en klik eens door op de naam van de president hier. Gewoon dat je eens weet hoe de wereld om je heen er uit ziet!

Liefs en een dikke knuffel,
Roel & Jacqueline
Raki & James

• 19 April 2012 - 04:41

Ron:

He jullie!

Mooie beschrijving van de situatie en de sociale omgeving daar.
    Niet te vergelijken eigenlijk, zo'n enorm contrast.
    Daarom ook erg goed ons dat te realiseren als de blik hier even niet verder reikt.
    Take care!