Albanie - Reisverslag uit Crotone, Italië van Roel en Jacqueline - WaarBenJij.nu Albanie - Reisverslag uit Crotone, Italië van Roel en Jacqueline - WaarBenJij.nu

Albanie

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel en Jacqueline

09 Mei 2010 | Italië, Crotone

Wij hebben slechts een kort bezoekje gebracht aan Albanie.
We kiezen ervoor om morgen de verwachte ZO-wind op te pikken om naar talie over te steken en hebben dan drie dagen hier doorgebracht.
Toch willen we er wel iets over schrijven.
Toen we besloten Albanie met de boot aan te doen merkten we bij andere zeilers enige weerstand. Onbekend maakt onbemind, zullen we maar zeggen. Dat was bij ons bezoek aan Syrie ook het geval maar wij zijn blij dat we daar een maand hebben doorgebracht!
Omdat we niet wisten of we bij de inklaring problemen konden verwachten hebben we ons bezoek tevoren aangekondigd bij een ''agent''. Zijn naam is Agim ZHOL (tel.: 00355 692566576) en hij hielp ons binnen tien minuten aan de vereiste papieren (shore-pass voor vijf dagen). Agim is een prettig mens en heel erg bereid om je bij alle vragen te helpen. Hij spreekt goed Engels. We kregen een veilige plaats toegewezen aan de kade van Port Sarande en het hele havengebied is uitstekend beveiligd. De eerste avond hebben we wat door het stadje gewandeld en een hapje gegeten. De prijzen zijn erg laag en de kwaliteit is in orde. Alle levensbehoeften zijn prima verkrijgbaar. De kustlijn met de achterliggende (besneeuwde) bergketens is groen en mooi en nog niet bedorven door het volplempen met vakantiewoningen zoals dat in vele Europese landen het geval is.
Vandaag zijn we met een huurauto (Suzuki Vitara) door de bergen wezen rijden en hebben we wat toeristische trekpleisters bekeken. We waren werkelijk op paradijselijke plekken met kraakheldere bergriviertjes en heel veel groen, bebossing, kruiden en vooral ruimte. We hebben er uitstekend weer bij, volop zon en zo'n 25 graden. De beide hondjes hebben heerlijk gezworven en gezwommen en voor James was het duidelijk een aangename verrassing dat er dus ook ZOET zwemwater bestaat! We zagen veel vogels, prachtige insecten en zelfs een waterslangetje in de rivier. Het is overal erg schoon en er ligt geen zwerfvuil langs de wegen zoals dat in Griekenland het geval is. Ons viel op dat er hier goed gezorgd wordt voor de omgeving, de planten worden besproeid en de straten aangeveegd en hoewel de Albanezen niet erg gewend zijn aan het houden van huishondjes werd ons nergens een strobreed in de weg gelegd.
De Albanezen hebben een voorkeur voor Mercedessen, meer dan de helft van alle autoos hier zijn E- of S-klassen en daarnaast doen Audi en BMW het ook goed.
Hier in Sarande is het toerisme erg afhankelijk van het bezoekersaantal dat het Griekse eiland Corfu aandoet, de meeste toeristen komen daar vandaan voor een kort bezoekje. Er wordt dan ook gevreesd dat de slechte naam die de Grieken momenteel in Europa hebben van nadelige invloed zal zijn op de ontwikkeling van het toerisme hier. n de drie dagen dat we hier liggen hebben we 1 Frans zeiljacht gezien en vanmiddag is er een Grieks charterjacht met een Oostenrijkse bemanning aangekomen. Er valt hier nog veel te ontdekken en we vinden het echt jammer dat we niet langer kunnen blijven. Onze plannen zijn om naar het westen te gaan en we hebben ook nog wat tijd nodig om onderhoud te plegen. Je kan nu eenmaal niet alles hebben!
Roel en Jacqueline.

• 09 Mei 2010 - 12:05

Karel+ Jelta Grollé:

Ziet er inderdaad paradijselijk uit! Maarre... al die Mercedesen en BMW's, duidt dat niet op maffiosi?? Albanië als geheel staat toch niet bekend als Rijk land?
    Veel plezier in Italië!

• 09 Mei 2010 - 20:25

Ron:

He jullie daar!;-)
    Wat een verrassend verhaal uit/van Albanie! Staat niet direct "on top" op mijn motorlijstje maar klinkt de moeite waard.
    Vandaag eigenlijk besloten de zomerse trektocht via Oostenrijk, Slovenie, Hongarije, Slowakije en Tjechie uit te proberen. Moet alles nog eens goed bekijken en wat kaartmateriaal aanschaffen maar het idee gaf me een heerlijke kick. En voor mij onontgonnen gebied.
    Jullie westwaarts? Hoe ver het westen in of nog geen concreet plan bij? Goede tocht in elk geval en...take care!!

• 08 Juni 2010 - 16:19

Sy Amarone:

Hi lieve zwervers
    Wat een leuke info over Albanie.
    We houden het in ons hoofd.
    Wij zijn bijna bij Mesolongi, liggen nu ten anker bij Trizonia.
    Dikke kus Xan en Philip